Toekomstige elektrische voertuigen van BMW zullen verder rijden met een lading en zullen sneller worden opgeladen, terwijl ze minder kosten om te produceren.
Dat is een van de conclusies uit een schat aan informatie van BMW vanmorgen, toen het zijn batterijstrategieën voor elektrische voertuigen van de volgende generatie uiteenzette – inclusief een heel ander plan voor het type cellen dat het zal gebruiken: cilindrische cellen, zoals Tesla, Lucid en Riviaans.
Het is allemaal te wijten aan zijn debuut met zijn compacte tot middelgrote EV’s van de volgende generatie, genaamd Neue Klasse, en vanaf 2025 met een model rond de grootte van de huidige 3-serie.
De cilindrische cellen (die BMW in een release rond noemt) hebben een diameter van 46 mm en twee verschillende hoogtes die nog moeten worden bekendgemaakt. De verwachting is dat Tesla’s 4680 daar een van is. Hiermee onderstreept BMW dat de volumetrische energiedichtheid met meer dan 20% zal worden verhoogd ten opzichte van het prismatische formaat dat het inhield voor zijn huidige EV’s.
4680 vergelijken met 2170 – Panasonic
BMW zegt dat met de integratie van deze cilindrische cellen plus veranderingen in de chemie van de lithium-ionbatterij, het mogelijk zal zijn om het bereik van zijn modellen met het hoogste bereik aanzienlijk te vergroten – tot 30% beter.
Een ommezwaai waarop de batterij beter is
De aankondiging bevestigt een verrassende verschuiving in BMW’s batterijfilosofie die de afgelopen maanden uit verschillende bronnen is gemeld. Klaus Fröhlich, de toenmalige R&D-baas van BMW, vertelde deze correspondent in 2017, toen de huidige vijfde generatie batterijtechnologie van de autofabrikant werd ontwikkeld, dat we geen cilindrische cellen in een BMW zouden zien zonder een baanbrekende chemie, omdat ze inherent riskanter zijn .
Cilindrische cellen zijn sindsdien stapsgewijs geëvolueerd, en zoals Tesla in zijn Battery Day in 2020 opmerkte, ligt de doorbraak voor cilindrische cellen meer in de productie, met het potentieel om enorme kostenwinsten te behalen.
BMW’s Neue Klasse-modellen zullen een cell-to-pack-strategie gebruiken, waarbij celmodules worden geëlimineerd en het pakket in het lichaam wordt geïntegreerd. Ze werken op 800 volt, met een laadstroom tot 500 ampère. Dat zal volgens BMW de laadtijden van 10% tot 80% terugbrengen tot 30%. In de BMW i4 duurt dat oplaadvenster officieel 31 minuten, dus met de nieuwe technologie kan het bijvoorbeeld worden teruggebracht tot 22 minuten.
CATL derde generatie cell-to-pack-technologie
De automaker kondigde ook de intentie aan om batterijcelfabrieken te creëren voor China, Europa en Noord-Amerika, elk met een jaarlijkse capaciteit van maximaal 20 gigawattuur. Dat omvat fabrieken met CATL en EVE Energy in China en Europa, en het bedrijf zei dat “plannen de bouw van nog twee batterijcelfabrieken vereisen in de Noord-Amerikaanse vrijhandelszone, USMCA, waarvoor de partners nog niet zijn genomineerd. ”
Amerikaanse plannen in de maak
BMW zei in 2021 dat het een toekomstig volledig elektrisch model zou bouwen in South Carolina. Wereldwijd gebruikt het momenteel batterijen van CATL, Samsung SDI, Northvolt en EVE Energy.
Met het gebruik van meer secundaire (teruggewonnen) materialen en hernieuwbare energie voor de productie, wil BMW de ecologische voetafdruk van de productie van batterijcellen tot 60% verminderen ten opzichte van de huidige generatie batterijcellen. Het werkt ook aan het opzetten van circulaire kringlopen voor grondstoffen en batterijcelrecycling, met gecertificeerde mijnen en een gesloten kringloop voor nikkel, lithium en kobalt in China.
LFP-batterijen voor sommige modellen, batterijkosten gehalveerd
Hoewel alle huidige EV’s van BMW – de i4, de iX en de iX3 die niet in de VS worden verkocht – de batterijtechnologieën van de vijfde generatie van het bedrijf gebruiken, zei het bedrijf dat met de batterijtechnologie van de zesde generatie die binnenkort beschikbaar zal zijn de optie zijn om voor het eerst lithium-ijzerfosfaat (LFP)-cellen te gebruiken, waarbij kobalt en nikkel in het kathodemateriaal worden vermeden.
BMW iX3 2021
Het bedrijf zegt dat het “op basis van de huidige marktaannames” in staat is geweest om bij ontwikkeling, productie en inkoop de batterijkosten met tot wel 50% te verlagen – een verbazingwekkende prestatie. Verder zegt het dat het een doel heeft gesteld om de productiekosten van EV’s terug te brengen naar hetzelfde niveau van voertuigen met interne verbranding.
BMW zei ook dat het “ruim vóór 2025” een demonstratievoertuig zal presenteren met hoogspanningsvolle solid-state batterijen.
Er is ook een kleine verschuiving van de doelstellingen voor elektrische voertuigen van het bedrijf in de aankondiging. BMW zegt dat het ernaar streeft om tegen 2025 wereldwijd meer dan twee miljoen volledig elektrische voertuigen op de weg te hebben en dat de Neue Klasse “het potentieel heeft om de marktpenetratie van e-mobiliteit verder te versnellen”. Er staat dat het met deze toevoeging 50% EV-verkopen kan bereiken voordat 2030.