Eenvoudig en functioneel
De Webasto Pure II doet het zonder laadpas maar laat niet toe dat zomaar iedereen je elektra steelt. Er zit een sleutelschakelaar op. De Webasto Next is wel slim genoeg om te checken hoe het verder zit met de stroomafname in huis en zich daarop aan te passen
De Webasto als slimmerik
Dan over naar de slimme laadpaal. Die is van alle markten thuis en zeker van die van het internet. Dit type paal is gekoppeld aan je wifi en kan daarom gegevens delen en binnenhalen van je elektrische auto, van je app en in bepaalde gevallen zelfs van je zonnepanelen. Met een slimme laadpaal is het heel gemakkelijk om je gewenste laadsessies in te voeren. Gebruik je de auto zakelijk? Dan kun je ook al automatisch gaan verrekenen. Webasto heeft een slimme laadpaal (Next) en een nog veel slimmere (Unite). De Unite is een elektronisch wonder met een geïntegreerde MID meter (verrekening van laadsessies) en connectie met een sterke app.
Snel laden kan ook thuis
Slim en dom zijn niet goed en slecht. Heb je geen zin in het gedoe met een app en vind je bovendien al die gegevens niet interessant, dan kun je heel goed af zijn met een domme laadpaal. Wel is het laadvermogen van een laadpaal altijd interessant. Ze zijn namelijk niet allemaal even snel. Het vermogen varieert van een 3,7 kWh tot 22 kWh. Meer laadvermogen betekent sneller laden. Snelladers vind je vaak langs de snelweg. In vrij korte tijd kun je hier je accu weer gaan laden. Na twee koppen koffie kan je auto alweer voor 60% zijn geladen. Snel laden langs de snelweg is duur. Er is gelukkig een goed alternatief en dat is thuisladen. Met de juiste laadpaal bij je oprit kun jij ook gaan snel laden.
Korter laden met Webasto en krachtstroom aan huis
Denk je erover na om thuis een laadpaal te laten installeren? Niet zelf installeren, want je wilt je paal wel veilig de grond in krijgen. Voor ongeveer 350 euro neemt een erkende installateur dat werkje voor je over. De laadpaal moet natuurlijk een verbinding met je meterkast. Als daar 3-fasen stroom (krachtstroom) in zit, ben je gezegend. Want dan kun je een laadpaal kopen die met krachtstroom overweg kan; dan moet natuurlijk jouw elektrische auto dat ook aankunnen. Maar gaat dat goed, dan kun je heel snel gaan laden. Want een 3-fasen aansluiting heeft een veel hoger laadvermogen dan een gewone 1-fase aansluiting. De nieuwe auto lijnen zijn al heel vaak uitgerust om het 3-fasen vermogen toegediend te krijgen. Steeds meer auto’s kunnen al 22kWh laden. De Webasto Unite kan 3-fasen aan.