BMW’s verschuiving naar cilindrische cellen is officieel. Bollinger B1 en B2 elektrische vrachtwagens zijn weer beschikbaar, dankzij de investering van Mullen. Harbinger buigt in de commerciële-EV-ruimte met beweringen dat het minder kan kosten. En we rijden met de Lexus RX 450h+. Dit en meer, hier bij Groene autorapporten.
In een kort testrapport van de Lexus RX 450h+ plug-inhybride uit 2023, ontdekten we dat de meest elektrische, maar niet volledig elektrische versie van deze bestverkochte luxe cross-over een beetje achterbleef bij de kilometerstand en acceleratie die werd aangetoond door de kleinere NX 450h+ en Toyota RAV4 Prime.
BMW bevestigde vanochtend zijn verschuiving naar cilindrische cellen in aankomende EV’s, samen met beloften van tot 30% meer bereik, sneller opladen en cel-naar-pack-technologie in voertuigen die in 2025 zullen arriveren. Het schetste ook plannen om de kosten van batterijen en nemen LFP-cellen op in toekomstige modellen. Een solid-state demonstrator en in de VS gebouwde batterijen maken ook allemaal deel uit van het plan.
Een nieuwe commerciële EV-startup genaamd Harbinger claimt de initiële kostenpremie van elektrische commerciële vrachtwagens ten opzichte van interne verbrandingsmotoren te wissen. Met een modulair batterijpakket en “eAxle”, plus steer-by-wire en rem-by-wire-systemen en 800-volt DC snelladen waarvan beweerd wordt dat het slechts een uur duurt, zou het een goede plek kunnen raken op het gebied van technologie versus kosten.
Met een meerderheidsbelang aangekondigd in Bollinger Motors in Michigan, dat donderdag is aangekondigd, herleeft Mullen Automotive blijkbaar plannen voor de Bollinger B1 elektrische SUV en B2 elektrische pick-up. Een release op de deal zei dat de productie van B1 en B2 zal beginnen nadat de commerciële vrachtwagens van Bollinger in productie gaan in Michigan, met Roush als contractfabrikant.
_______________________________________