Ford is van plan de kosten te verlagen en dealers te vertellen dat ze minder verdienen per EV-verkoop

Ford-CEO Jim Farley is een ontmoeting met dealers volgende week om te praten over hun rol in het bedrijf als de Amerikaanse autofabrikant overstapt op EV’s. Farley gaat proberen dealers zover te krijgen dat ze tegelijkertijd tot $ 2.000 besparen op de kosten van elke afzonderlijke levering van elektrische voertuigen, terwijl ze dealers vragen om grote investeringen te doen in de EV-infrastructuur van het bedrijf, aangezien Reuters rapporten.

In juli vertelde Jim Farley aan analisten dat Ford de verkoop- en distributiekosten moet verlagen om te kunnen concurreren met… Tesla en andere EV-makers die rechtstreeks aan klanten verkopen zonder dat dealers als doorgeefluik of tussenpartij optreden.

Dat betekent dat de kosten van levering van elektrische voertuigen met $ 2.000 per voertuig worden verlaagd, wat Ford van plan is te doen door vaste prijzen en vergoedingen vast te stellen, die dealers niet willekeurig kunnen veranderen, en door een ‘model met lage voorraad’ in te voeren. Bij dit model bestellen klanten bij Ford zelf en levert Ford hun elektrische auto of vrachtwagen

Dealers en grote franchises zouden vreemd genoeg nog steeds bestaan; ze zullen gewoon minder modellen bij de hand hebben en zullen zich moeten concentreren op “het verkopen van producten en diensten na de eerste autoverkoop”, aldus Farley.

Dealers moeten een niet nader genoemd minimum van EV-opladers – die tot $ 500.000 kan kosten – en andere apparatuur die nodig is om EV’s te onderhouden. Farley zegt dat dit model ervoor zorgt dat overtollige voorraad niet weken of maanden achtereen op de dealerkavels blijft liggen, en het bedrijf zou besparen van $ 600 tot $ 700 per voertuig.

Dat is ongeveer een derde van het geld dat Ford moet besparen om concurrerend te blijven met EV-fabrikanten zoals Tesla en Rivian, die dealers volledig hebben afgeschaft. Het grootste deel van Tesla’s winkelnetwerk bevindt zich op een server en het bedrijf heeft servicecentra als het enige fysieke aanspreekpunt voor kopers. Oude autofabrikanten houden van Honda, Volvoen nu Ford, worden aangetrokken door dit model.

Maar dealers zijn niet blij dat ze meer geld moeten uitgeven om minder te verdienen per verkoop, en een van de grote vragen is hoe snel Ford verwacht dat dealers hun EV-infrastructuur operationeel hebben. Dealers zeggen ook dat ze zich zorgen maken over het feit dat Ford limieten op de winstmarges op EV’s legt volgens een verkoopmodel op bestelling.

Het klinkt alsof het zijn van een Ford-dealer op de korte termijn net iets minder lucratief wordt, en hoewel Ford een vriendelijke toon aansloeg in een verklaring, gezegde het uitkijkt naar de bijeenkomst om te bespreken hoe te “groeien” en “samen winnen” met zijn dealers, het is waarschijnlijk dat dealers terug zullen duwen.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *